Close

januari 22, 2019

RG Tegel de tegelspecialist

RG TEGEL GEEFT TOONZAALCONCEPT NIEUWE BETEKENIS

Wat in een ver verleden een producent van granitotegels was, is ondertussen uitgegroeid tot de tweede grootste Belgische groothandelaar in keramische tegels en een toonaangevende speler op de projectmarkt. RG Tegel is een vaste waarde, maar blijft innoveren. Onlangs gooide het dynamische bedrijf het traditionele toonzaalconcept helemaal om.

Tekst Koen Mortelmans | Beeld Holy Shot Photography / RG Tegel

 

“Onze organisatie is de laatste jaren sterk geëvolueerd, in die zin dat ze voluit kan inzetten op residentiële projecten met een hoge afwerkingsgraad en een architecturale meerwaarde”, zeggen CEO Caroline Vergauwen en managing director Projectmarkt Jonathan Daniels. “Projecten met architecturale en historische diepgang en klasse vinden hun weg naar ons, naast onder meer  allroundprojecten, openbare aanbestedingen, openbare gebouwen, scholen, ziekenhuizen en woonzorgcentra.”

Van start tot finish ontzorgen

Vandaag zijn de producten van RG Tegel terug te vinden in 140 toonzalen, verspreid over heel Vlaanderen. Het mag zich tevens een vaste partner noemen van onder meer DCA, Interbuild, Willemen, Pluym Van Loon en IBO. Het droeg ook al bij aan de realisatie van opvallende projecten zoals Antwerp Tower en het Militair Hospitaal (Matexi), Nieuw Zuid (Triple Living), Aequor & Liberty (Vlaamse Poort) en Zurenborg Poort & Nieuw Berchem (Antonissen Projectontwikkeling) in Antwerpen, Hungaria (Life) in Leuven, Turnova (Heeren Group) in Turnhout, Duin & Park in Knokke en Vaartlink (Investpro) in Willebroek. “We hebben er een erezaak van gemaakt om onze klanten – aannemers en projectontwikkelaars – van start tot finish te kunnen ontzorgen. Daarmee bedoelen we dat RG Tegel een totaalpakket aan service aanbiedt.” Nog voor de verkoop van een project begint, gaat RG Tegel samen met de aannemer en projectontwikkelaar op zoek naar producten die qua ‘look & feel’ en budget in het lastenboek passen. “Op deze manier proberen we nauw aan te sluiten bij het concept van de architect en het gevoel dat hij in het ontwerp en de realisatie wil leggen, terwijl we tegelijk het evenwicht met het lastenboek bewaren, zodat iedereen tevreden is: de bouwheer, de architect, de aannemer en last but not least: de koper.

Eigentijdse presentatie

“Omdat wij vinden dat de kopers een goede omkadering verdienen, gingen we vorig jaar anders nadenken over het concept ‘showroom’. We vertrokken vanuit de vraag hoe koopgedrag wordt beïnvloed en kwamen al snel uit bij het hippe woord ‘concept’. Sociale media en belevingsplatformen zoals Pinterest en Instagram worden druk bezocht en geconsulteerd als vertrekpunt om ideeën op te doen voor interieurinrichting.” “We proberen onze tegels op een eigenzinnige, alternatieve en unieke wijze te tonen, ver weg van het traditionele concept van schuiven en kasten”
In plaats van in een traditionele toonzaal met kasten en laden etaleert RG Tegel zijn aanbod nu in twee volledige ingerichte conceptappartementen. Nadat een eerste conceptappartement veel bijval genoot, richtte RG Tegel er een tweede in, met een andere beleving. Het team van RG Tegel, met daarbij de eigen interieurarchitecten die dagelijks in contact komen met kandidaat-kopers, ging brainstormen en kwam op het idee om een van de drie bestaande toonzalen om te vormen tot de meest uitgebreid mogelijke vorm: een op maat ingevuld en aangekleed appartement.
“De realisatie hiervan bleek meteen een succes en genoot zoveel bijval dat we besloten om dit jaar – eveneens in Massenhoven – een tweede volwaardig appartement in te richten. Daarnaast proberen we onze tegels op een eigenzinnige, alternatieve en unieke wijze te tonen, ver weg van het traditionele concept van schuiven en kasten.”

Beide (toonzaal)appartementen zijn ingevuld met eigentijdse materialen, die ook op prijsniveau een mooie mix vormen. “Zowel de gemiddelde ‘lastenboekkoper’ als de meerwaardezoeker komen in beide appartementen volledig aan bod en zullen RG Tegel met een goed gevoel verlaten na het maken van hun keuze. Om het met Oscar Wilde te zeggen: ‘Succes is a science, if you have the
conditions, you get the result’.”